Offerte laadpaal aanvragen

Vraag een volledig vrijblijvende offerte aan voor de installatie van een laadpaal. ✔️ Gratis offerte ✔️ Volledig vrijblijvend ✔️ Erkende installateurs

Bidirectionele laadpaal: wat is het en hoe werkt V2G?

Geactualiseerd op
minuten lezen
Bidirectioneel laden

Een bidirectionele laadpaal maakt het mogelijk voor elektrische auto's om niet alleen op te laden, maar ook energie terug te leveren aan het net of het huis, wat bekend staat als Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Home (V2H) technologieën. Deze technologie vereist compatibele voertuigen en laadpalen en heeft als voordelen dat het kan helpen bij het balanceren van vraag en aanbod op het energienet en kan functioneren als thuisbatterij om kosten te besparen.

Wat is een bidirectionele laadpaal?

Een bidirectionele laadpaal voor elektrische auto's is een type laadstation dat een elektrische auto kan opladen en ontladen. In tegenstelling tot standaard laadstations, die alleen elektriciteit van het net naar het voertuig leveren om de batterij op te laden, kunnen bidirectionele laders het voertuig ook ontladen en de elektriciteit uit de accu van de auto leveren aan de woning. Deze mogelijkheid biedt verschillende innovatieve toepassingen en voordelen:

  1. Vehicle-to-Grid (V2G): In deze toepassing dient de batterij van de elektrische auto als tijdelijke opslag voor het net. Tijdens periodes van lage vraag wordt elektriciteit opgeslagen in het voertuig. Wanneer de vraag hoog is of er behoefte is aan stroom op het net, kan deze worden teruggeleverd, wat helpt bij het balanceren van vraag en aanbod.
  2. Vehicle-to-Home (V2H): Bidirectionele laders kunnen ook een elektrische auto in ontladen en elektriciteit aan de woning leveren. In dit geval fungeert de elektrische auto als een thuisbatterij, wat besparingen kan opleveren.

Technische vereisten bidirectioneel laden

Niet alle auto’s en laadpalen ondersteunen bidirectioneel laden. De twee belangrijkste technische vereisten zijn:

  • Bidirectionele lader: Om bidirectioneel te kunnen laden heb je een laadpaal nodig die deze techniek ondersteunt. Er zijn slechts een paar modellen op de markt beschikbaar die bidirectioneel laden ondersteunen.
  • Compatibele voertuigen: Niet alle elektrische auto’s zijn uitgerust om bidirectioneel te laden. Het systeem van de auto moet zowel kunnen laden als ontladen. Hoewel steeds meer fabrikanten deze functionaliteit toevoegen (Kia, Hyundai, Volvo, …), is bidirectioneel laden zeker niet met alle modellen mogelijk.

Offerte laadpaal aanvragen

Vraag een volledig vrijblijvende offerte aan voor de installatie van een laadpaal. ✔️ Gratis offerte ✔️ Volledig vrijblijvend ✔️ Erkende installateurs

Bidirectionele laadpaal prijs 2024

De kosten van een bidirectionele laadpaal kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren zoals het merk, de technische specificaties, de capaciteit, en de complexiteit van de installatie. De kosten van een bidirectionele laadpaal zijn als volgt opgebouwd:

  1. Aanschafprijs: De prijs van de bidirectionele laadpaal ligt in veel gevallen rond de € 6.000 of meer. Dit hangt af van de geavanceerde functies zoals de snelheid van het laden en ontladen, de integratiemogelijkheden met domotica, en andere technologische opties. Door de nog relatief nieuwe en ingewikkelde technologie liggen de prijzen van bidirectionele laadpalen een stuk hoger.
  2. Installatiekosten: De kosten voor het professioneel installeren van een bidirectionele laadpaal kunnen variëren van € 500 tot € 2.000 of meer, afhankelijk van de complexiteit van de installatie. Factoren die de kosten beïnvloeden zijn de bestaande elektrische infrastructuur van de woning, de afstand tussen de meterkast en de laadpaal, en eventuele aanpassingen die nodig zijn aan het elektrische systeem.

Subsidie voor een bidirectionele laadpaal

Sinds 1 januari 2023 is er in Vlaanderen een belastingvoordeel beschikbaar voor het installeren van laadpalen, zowel voor ‘normale’ laadpalen als bidirectionele. Voor een bidirectionele laadpaal kan je tot € 8.000 per laadstation en per belastingplichtige inbrengen in je belastingen, waarvan je sinds 1 januari 2024 nog 15 % terugbetaald krijgt. Dit voordeel is beschikbaar tot 31 augustus 2024.

Deze subsidie is alleen beschikbaar voor particulieren die een laadpaal aanschaffen voor privégebruik en geldt alleen voor intelligente laadstations die gebruikmaken van groene stroom. Bovendien moet de laadpaal geïnstalleerd zijn aan je privéwoning of woonplaats en moet deze installatie door een professional uitgevoerd worden, inclusief een officiële keuring, om in aanmerking te komen voor de belastingvermindering.

Offerte laadpaal aanvragen

Vraag een volledig vrijblijvende offerte aan voor de installatie van een laadpaal. ✔️ Gratis offerte ✔️ Volledig vrijblijvend ✔️ Erkende installateurs

Elektrische auto als thuisbatterij gebruiken

Om een elektrische auto als thuisbatterij te gebruiken, moet je een laadpaal en auto hebben die beide deze technologie ondersteunen. Vervolgens kan je op twee verschillende manieren financieel voordeel halen uit je elektrische auto als thuisbatterij.

Met een dynamisch energiecontract betaal je de uurprijzen van elektriciteit. Tijdens uren met een hoge elektriciteitsproductie en lage vraag kunnen de prijzen flink dalen en zijn ze soms zelfs negatief. Door je auto op deze momenten op te laden voor later gebruik, omzeil je de hogere kWh-prijzen die tijdens andere uren kunnen gelden.

Financieel de meest aantrekkelijke manier om een bidirectionele lader te gebruiken is in combinatie met zonnepanelen. Als de panelen stroom opwekken, maar je deze opgewekte elektriciteit niet direct kunt verbruiken, sla je het op in de thuisbatterij. Vervolgens kan je deze ‘gratis’ elektriciteit op een later moment gebruiken, bijvoorbeeld als de zonnepanelen geen elektriciteit meer opwekken.

Beter energietarief vinden?

Bekijk de goedkoopste energieleveranciers in mei 2024.

Elektrische auto als thuisbatterij bij stroompanne

Wie een elektrische auto wil gebruiken als back-upsysteem bij een stroompanne krijgt slecht nieuws. Zonder lastige aanpassingen aan je elektrische installatie is het niet mogelijk om een elektrische auto als thuisbatterij te gebruiken tijdens een panne.

Bij een stroompanne schakelen omvormers direct uit en kan er geen stroom meer geleverd worden. De uitschakeling is een veiligheidssysteem om techniekers en de netbeheerder veilig aan het energienet te laten werken.

Nadelen van bidirectioneel laden

Hoewel veelbelovend, kent bidirectioneel laden ook verschillende nadelen:

  • Verhoogde slijtage aan accu auto: Regelmatig laden en ontladen van een accu kan de levensduur van de accu aanzienlijk verlagen. Zorg er daarom voor dat je met bidirectioneel laden de auto nooit verder ontlaadt dan 20 %.
  • Hogere kosten en complexiteit: De infrastructuur voor bidirectioneel laden is complexer en duurder dan standaard laadsystemen. De aanschafkosten voor een bidirectionele laadpaal liggen significant hoger dan die van een ‘normale’ laadpaal.

Offerte laadpaal aanvragen

Vraag een volledig vrijblijvende offerte aan voor de installatie van een laadpaal. ✔️ Gratis offerte ✔️ Volledig vrijblijvend ✔️ Erkende installateurs

Toekomst en bidirectioneel laden voertuigen

Elektrische auto’s die bidirectioneel laden ondersteunen kunnen in theorie fungeren als een energieopslag. Deze functionaliteit kan in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen, doordat we steeds meer fluctuaties zien in het aanbod van elektriciteit. Zonne-energie kan enkel overdag worden opgewekt en windenergie is alleen beschikbaar als het waait.

In België beginnen steeds meer bedrijven te investeren in de opslag van energie, waaronder Eneco die is begonnen aan de bouw van het grootste batterijenpark in België. Deze parken vereisen echter grote investeringen. Doordat steeds meer Belgen elektrisch gaan rijden, en dus ook een mobiele accu op de oprit hebben staan, hebben veel huishoudens dus hun eigen opslag van elektriciteit.

Voordat deze technologie op grote schaal wordt toegepast, zullen we nog even moeten wachten. Het huidige elektriciteitsnet van de meeste landen is niet geschikt voor een wijdverspreide implementatie van bidirectioneel laden.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 14 stemmen vond de informatie nuttig.